Lokalpolitikk i Frogn

Innhold

Gruppeledere

En gruppeleder er leder for partigruppen i kommunestyret.Gruppeledere i Frogn kommune.

HØYRE
Eva Anderssen, Sagaveien 13C, 1443 Drøbak Tlf. 920 63 525
Epostadresse: eva_anderssen@outlook.com

ARBEIDERPARTIET
Rita Hirsum Lystad, Skorkebergåsen 25, 1447 Drøbak Tlf. 907 21 982
Epostadresse: rita.h.lystad@hiof.no

VENSTRE
Erik Lundeby, Seimbakken 8, 1440 Drøbak Tlf. 901 43 262
Epostadresse: erik@lundeby.info

FREMSKRITTSPARTIET
Ole Scheie, Kringerudåsen 16, 1445 Heer Tlf. 907 51 335
Epostadresse: oescheie@broadpark.no

SOSIALISTISK VENSTREPARTI
Sylvi Ofstad Samstag, Badehusgata 15, 1440 Drøbak Tlf. 954 63 522
Epostadresse: s-ofstad@online.no

KRISTELIG FOLKEPARTI
Bente Bjerknes, Nesoddveien 388, 1455 Nordre Frogn Tlf. 926 53 00  
Epostadresse: bente.bjerknes@gmail.com

PENSJONISTPARTIET
Tom Lennart Pedersen, Grenåveien 41, 1448Drøbak  Tlf. 920 11 589
Epostadresse: lennarttom@gmail.com

SENTERPARTIET
Hans Kristian Raanaas, Ermesjøåsen 19, 1449 DRØBAK
Epostadresse: hanskristian@me.com

MILJØPARTIET DE GRØNNE 
Henrik Forsberg Mathiesen, Vestbyveien 36 B, 1444 Drøbak 
Epostadresse: hfm_no@yahoo.no

 

 

Partiledere

Her finner du partiledere for de politiske partiene i Frogn.

Frogn Arbeiderparti Postboks 222, 1441 Drøbak Leder: Rita Hirsum Lystad Tlf: 907 21 982
E-post: rita.h.lystad@hiof.no

Frogn Fremskrittsparti Leder: Lasse Køhler Botten, Åsvegen 48, 1448 Drøbak Tlf. 959 22 447
E-post: lkbotten@online.no

Frogn Høyre Leder: Sigbjørn Odden, Strandveien 23, 1444 Drøbak. Tlf: 915 47 952
E-post: siodden@online.no

Frogn Venstre Leder: Nicolay Corneliussen, Tussefaret 15, 14461440 Drøbak Tlf: 922 15 057
E-post: nicolay.corneliussen@choice.no

Frogn Kristelig Folkeparti Leder: Bente Bjerknes, Nesoddveien 388, 1455 Nordre Frogn Tlf. 926 53 006
E-post: bente.bjerknes@gmail.com

Frogn Pensjonistparti Leder: Tom Lennart Pedersen Grenåveien 41, 1447 Drøbak Tlf. 920 11 589
E-post: lennarttom@gmail.com

Frogn Senterparti Leder: Hans Kristian Raanaas Ermesjøåsen 19 1449 Drøbak Tlf: 901 29 257
E-post: hanskristian@me.com

Frogn Sosialistisk Venstreparti Leder: Brit Østby Fredriksen Holterveien 2 A 1448 Drøbak Tlf: 901 34 233
E-post: brit.ostby@telenor.com

Frogn Miljøpartiet De Grønne Leder: Linda Byström Villaveien 4 1443 Drøbak Tlf. 41764357
E-post: frogn@mdg.no

 

Kommunens råd

I Frogn kommune er det opprettet tre råd/utvalg som skal ivareta ulike brukergruppers interesser.

Frogn kommunale eldreråd (lovpålagt)

Frogn kommunale råd for personer med nedsatt funksjonsevne (lovpålagt). Klikk her hvis du vil vite mer om rådet.

Kommunale foreldreutvalg for grunnskolen i Frogn.

Møtetidspunkt

Det er forskjellige møtetidspunkt for utvalgene.

Klikk her for å se møtetidspunktene for utvalgene.
  • Kommunestyret: mandag kl. 17:00. Før møtestart er det åpen halvtime fra kl. 16.30 og informasjonsdel. Vennligst se møteinnkallingen.
  • Hovedutvalget for miljø, plan- og byggesaker: mandag kl. 16.30
  • Hovedutvalget for oppvekst, omsorg og kultur: tirsdag kl. 17.30
  • Administrasjonsutvalget: onsdag kl. 14.30 (tidspunkt kan variere)
  • Formannskapet: onsdag kl. 16.30
  • Eldrerådet: mandag kl. 16.00
  • Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne: tirsdag kl. 17.00
  • Kommunalt foreldreutvalg for grunnskolen: tirsdag kl. 18.00
  • Klageorgan I: mandag (kun ved behov)
  • Klageorgan II: tirsdag (kun ved behov)
  • Kontrollutvalget for omsetning av alkohol: (kun ved behov)
  • Kontrollutvalget: mandag kl. 14.00

 

Habilitet

Habilitet i kommuner og fylkeskommuner – veileder fra Kommunal- og regionaldepartementet
Habilitet i kommuner

 

Spørsmål/innspill fra innbyggerne

Spørsmål og innspill fra innbyggerne skal være en arena under kommunestyremøtet for dialog mellom innbyggerne og de folkevalgte/administrasjonen i kommunen. Halvtimen kan brukes til å reise spørsmål, komme med forslag, synspunkter og innspill innenfor de kommunale virksomhetsområdene.

Klikk her for å se retningslinjene
  • Det avsettes inntil ½ time (fra kl. 17.15 i kommunestyremøtene og kl. 18.00 i de øvrige utvalgsmøtene) til ”spørsmål/innspill fra innbyggerne” som en fast ordning i den uformelle delen av utvalgs- og kommunestyremøtene.
  • ”Spørsmål/innspill fra innbyggerne” annonseres spesielt i møteannonsen
  • Spørsmål/innspill til saker som er oppført til behandling i møtet tillates ikke.
  • Spørsmål/innspill rettes muntlig til ordfører eller utvalgsleder.
  • Dersom spørsmålsstilleren ikke ønsker å stille spørsmålet selv, kan dette leveres skriftlig til Politisk sekretariat for opplesning av ordfører eller utvalgsleder.
  • Det skal åpnes for kommentarer fra utvalget/kommunestyret og fra rådmannen
  • Ønsker spørsmålsstilleren skriftlig svar, må spørsmålet leveres skriftlig.
  • Innspill, spørsmål og svar protokolleres.

Temadiskusjoner

Temadiskusjoner skal være en arena for dialog mellom administrasjonen, folkevalgte og innbyggere/berørte, der store og viktige saker kan diskuteres før administrasjonen starter sin saksbehandling.

Følgende retningslinjer gjelder:

  • Temadiskusjoner videreutvikles som arbeidsform i den uformelle delen av utvalgs- og kommunestyremøtene. Av hensyn til publikum skal diskusjonene ikke gjennomføres før kl. 18.00.
  • Temaet annonseres og publikum inviteres til å delta i diskusjonen.  Aktuelle lag, foreninger, direkte berørte  e.l. inviteres spesielt. 
  • Som grunnlag for temadiskusjonene utarbeides det som hovedregel er notat med problemstillinger/forslag som ønskes diskutert. 
  • Temadiskusjonene skal som hovedregel ikke vare mer enn 1 time 
  • Temaet og hovedtrekkene i eventuelle konklusjoner protokolleres. Trekkes ingen konklusjoner protokolleres kun at saken ble diskutert.  Som grunnlag for det videre arbeid lages det et internt notat der meninger, innspill og eventuelle konklusjoner er referert.

Innbyggerinitiativ

En måte å sette en sak på dagsorden er gjennom ett innbyggerinitiativ. Her kan du lese mer om dette.

Som innbygger i kommuen har du en initiativsrett.  Det vil si rett til å sette en sak på dagsorden i kommunen. Kommunestyret har ikke plikt til å vedta forslaget, men de må ta stilling til det innbyggerne foreslår i løpet av 6 måneder.

Initsiativretten er nærmere beskrevet i kommunelovens § 39 A.

Visse krav må være oppfylt:
•Minst 2% av innbyggerne  i kommunen, alternativt minst 300,  må stå bak kravet.
•Forslagene som kreves behandlet må gjelde  kommunens virksomhet, dvs. virksomhet som kommunen selv driver eller kan drive.  Begrepet omfatter således både lovpålagte oppgaver og andre oppgaver som kommunen utfører.
•Samme sak/forslag kan ikke ha blitt behandlet i løpet av de siste fire årene

Hvem kan fremsette krav?
•Enkeltpersoner som er registrert som bosatt i kommunen. Det betyr at også personer under 18 år har initiativrett.

Hvordan fremsette kravet?
•Støtte til initiativet dokumenteres gjennom underskrifter. For å kunne kontrollere at bosettingsvilkåret er oppfylt, må navn og adresse fremkomme tydelig. Det må også oppgis hvem som er talspersoner for initiativet.

Om befaring av eiendom

Politiske utvalg i kommunen kan ha behov for å befare en eiendom / område før de skal behandle en sak.  Her kan du lese mer om hvordan en befaring gjennomføres.

Veiledning for befaringer med politiske utvalg i Frogn kommune

Denne veiledningen er utarbeidet for befaringer i de faste utvalgene i Frogn  kommune. Rådmannen er ansvarlig for gjennomføring og regi på befaringene; aktivitene  og arbeidsfordelingen for øvrig fremgår av punktene nedenfor.

Fase/tidspunkt

Oppgave

Ansvar

Før befaring

  1. Følge opp utvalgets ønske om befaring i utsatt sak, eller på eget initiativ eller etter innspill fra saksbehandler eller berørte, avgjøre om og når det skal være befaring. Tydeliggjøre hva som er hensikten med befaringen (hva vi skal se etter)
  2. Varsle utbygger og evt. aktuelle berørte om befaringen og hensikten med den.
  1. Enhetsleder i samråd med rådmann/kommunalsjef og evt. utvalgsleder
  2. Saksbehandler, evt. ved hjelp av politisk sekretariat.

Under befaring

  1.  Ivareta koordinering og ledelse av befaringen
  2. På befaringsstedet innlede med en orientering om saken og presisere hvorfor vi befarer og hva vi skal se etter. Tilpasse orienteringen både til utvalgsmedlemmene og evt. fremmøtte parter.
  3. Aktivt vise det som skal vises.
  4. La representanter for partene kort kommentere det tema/de forhold som befares (hvis dette er pratisk mulig)
  5. Svare på evt. spørsmål fra partene eller utvalgsmedlemmene.
  6. På en vennlig måte avskjære diskusjon og saksbehandler, samt bidra til å unngå "saksbehandling" på stedet.
  7. Orientere om at saken etterpå behandles i åpent møte og takke for at utvalget fikk komme og se.
  1. Rådmann/kommunalsjef (delegeres evt. til aktuell enhetsleder)
  2. Enhetsleder eller saksbehandler
  3. Enhetsleder eller saksbehandler.
  4. Leder av befaringen.
  5. Enhetsleder eller saksbehandler.
  6. Leder av befaringen.
  7. Leder av befaringen.

 

Om kommunalt eierskap


Eiermelding for kommunale og interkommunale selskaper som Frogn har eierinteresser

 

Follo kvalifiseringssenter IKS, Protokoll fra konstituerende møte i Follo kvalifiseringssenter

IKS Follo Ren IKS, Protokoll fra konstituerende møte i Follo Ren IKS


Follo Legevakt IKS, Protokoll fra konstituerende møte i Follo Legevakt

IKS Søndre Follo Brannvesen IKS, Protokoll fra konstituerende møte i Søndre Follo Brannvesen IKS

Krise- og incestsenteret IKS, Protokoll fra konstituerende møte i Follo krise- og incestsenter IKS Follo

Barnevernvakt IKS, Protokoll fra konstituerende møte i Follo barnevernsvakt IKS

Follo distriktsrevisjon, Protokoll fra konstituerende møter for valg til styret for Follo distriktsrevisjon

Kemneren i Follo, Protokoll fra konstituerende møter for valg til styret for Kemneren i Follo

Follo interkommunale kontrollutvalgssekretariat

Ferjeselskapet Drøbak Hurum Svelvik AS Alarmsentral Brann Øst AS Drøbak vaskeri AS Follo Futura AS